lördag 26 mars 2022

Varm men också konstigt tom

 Paul Thomas Andersons nya film Licorice Pizza är varm och rolig men ekar också av tomhet på sina ställen.


Licorice Pizza

✮✮✮✩✩

Regi & manus: Paul Thomas Anderson.

Genre: dramakomedi.

I huvudrollerna: Alana Haim, Cooper Hoffman.

Åldersgräns: 12 år.

Speltid: 2 t 13 min.


Året är 1973 och ungdomarna i San Fernando Valley i södra Kalifornien spelar flipper, röker på, festar och har sig och tar igen sig däremellan igen sig i de  tidens stora hit, vattensängen.

I vimlet möts 15-åringen Gary (Cooper Hoffman) och tio år äldre Alana (Alana Haim) och en skakig vänskap utvecklas till sist till något allvarligare.

Toalettsprängning och skolbus med likasinnade tonårskillar får nämligen en ny inriktning när Gary får syn på den uttråkade fotoassistenten Alana och blir förälskad. I lättsamma, svängar tar sig filmen fram bland finniga tonårskillar som är wannabe företagarentreprenörer och med reklamens makt har tillträde till barare och slår an på kvinnor i omgivningen.

Gästskådisar

Rasismen florerar, protesterna mot Vietnamkriget mal på i bakgrunden, men riktigt farligt blir det aldrig. I stället gästar Bradley Cooper och Sean Penn vita duken i två roller som tvingar också den allvarligaste att dra på smilbanden,

Manuset är varmt och hjärtligt men filmen undgår inte långa tomma sekvenser. Största behållningen ger Alana Haim (The Fashion Found) med sin avväpnande tolkning av en ung självmedveten kvinna som velar mellan sin unga uppvaktning och framtiden och debuterande Philip Seymour Hoffmans son Cooper Hoffman i rollen som Gary. Ingendera är filmatiskt bildsköna men besitter en obestridlig egen charm.

Filmen har sina poänger men visst är det långt till Paul Thomas Andersons mästerverk Magnolia och The Master, den första med Philip Seymour Hoffman i en mindre och den andra i en monumental roll.

På språng. Cooper Hoffman och Alana Haim är behållningen i Paul Thomas Andersons film Licorice Pizza.





tisdag 15 mars 2022

Nyfilmatisering av Mobergs utvandrarepos

 Vilhelm Mobergs fyra romaner om svenskar på 1800-talet som flyttar till Amerika har gjorts om för dagens publik. Mycket ryms med men en del har också fallit bort.


Utvandrarna

✮✮✮✩✩

Regi: Erik Poppe

Manus: Anna Bache-Wiig

Genre: drama

I huvudrollerna: Gustaf Skarsgård, Lisa Carlehed.

Åldersgräns: 12 år.

Speltid: 2 t 28 min.


Det är inte ovanligt att filmer görs om, nyfilmatiseras m.a.o. Till den kategorin hör Vilhelm Mobergs fyra romaner, Utvandrarna, Invandrarna, Nybyggarna och Sista brevet till Sverige, här sammanflätade i filmen Utvandrarna på två och en halv timme.

Jämfört detta med Jan Troells versioner från 1971 och 1972 som gick lös på totalt sex timmar och med Liv Ullman som stort affischnamn. Filmer där långsamheten var en del av berättandet.

Snabba ryck

Nu bär det av ganska snabbt i Nils Poppes rätlinjiga regi från ett Sverige i mitten av 1800-talet där enkelt folk lever i nöd och fattigdom och lyssnar till locktonerna från det stora landet bakom Atlanten.

Hit hör den fattiga bondefamiljen med Karl-Oskar (Gustaf Skarsgård) och Kristina – hon från Duvemåla – gestaltad av Lisa Carlehed. Borta är Karl-Oskars bror Robert och Kristinas morbror Daniel, vilket lägger tonvikten nästan enbart på huvudkaraktärerna med sina barn.

Efter en kort inledning hemma på gården bär det av med segelfartyg till Nordamerika, där Kristina på fartyget blir osams med horan Ulrika (Tove Lo) men det reder upp sig senare i USA.

Utvandrarna är ett klassiskt drama med indianer som smyger in på knuten, barn som insjuknar, knapphet, det hårda arbetet och en segsliten framgång i det nya landet parad med starka känslor, stor sorg och ljusa stunder. Dubbelmoralen får sig med stora sleven i form av det småsinta prästparet Judit (Sofia Helin, mest känd som polisen i Bron) och hennes man Petrus (Rasmus Lindgren). Det förvånar inte att indianerna visar sig vara människor som alla andra och med betydligt större resning än många vita.

Gustaf Skarsgård och i synnerhet Lisa Carlehed bär upp en inte direkt lysande men nog sevärd film med sina rollprestationer. Fotoarbetet och långa tagningar ger ett extra plus.

Bär upp filmen. Gustaf Skarsgård och Lisa Carlehed gör filmen Utvandrarna sevärd.

tisdag 8 mars 2022

Sammanflätade kvinnoöden

 Pedro Almodóvars nya film Parallella mödrar är typisk för den spanska mästerregissören men inte så bra som hans bästa filmer.




Parallella mödrar

✮✮✮✩✩

Regi & manus: Pedro Almodóvar.

Genre: drama.

I huvudrollerna: Penélope Cruz, Milena Smit.

Åldersgräns: 12 år

Speltid: 2 t 3 min.



Dålig uppfostran och Allt om min mamma är fortfarande regissörens bästa filmer, men de bjärta färgerna, hans förkärlek för Penélope Cruz och tvära kast i intrigen finns fortfarande med i Parallella mödrar.

Allt börjar på BB där unga Ana (Milena Smit) och mogna Janis (Cruz) föder barn och blir vänner. Sen går det inte bättre än att barnen förväxlas vilket leder till stort drama och mycket tårar längre fram.

Samtidigt är det som om en viss rättvisa skulle ha skipats för Janis har fått sitt barn i en utomäktenskaplig förbindelse, men går på i ullstrumporna, rik och med tillgång till lyx och flärd så det förslår.

Ana igen är den bortklemade tonåringen som bor med mamma och har det kärvt både på ett personligt och ekonomiskt plan.

Ramberättelse

En ramberättelse utgörs av en utgrävning av en massgrav från spanska inbördeskrigets dagar där antagligen Janis gammelmorfar ligger begravd, skjuten av falangister. När livslögnen skall avslöjas händer saker som dels är uppskakande, dels fyllda av svart humor. Någon egentlig logik saknas dessvärre, det uppstår en känsla av att oblygt spela på åskådarens känslosträngar.

Men bara att se på Penélope Cruz och Milena Smit och vulgärt roliga Rossy de Palma är värda biljettpriset. Plus de underhållande vändningarna, man nästan kan förvänta sig.

I väntans tider. Det var på BB de mötte varandra, de parallella mödrarna i filmen med samma namn. T.v. Milena Smit och Penélope Cruz.

söndag 13 februari 2022

När girigheten tar över

Guillermo del Toros remake av filmen Nightmare Alley har sina bästa sidor i det visuella medan substansen haltar en aning.


Nightmare Alley

✮✮✮✩✩

Genre: dramathriller.

Regi: Guillermo del Toro.

Manus: Kim Morgan utgående från Willian Lindsay Greshams roman.

I huvudrollerna: Bradley Cooper, Cate Blanchett, Rooney Mara.

Åldersgräns: 16 år.

Speltid: 2t 30 min.


Klassikern Mardrömsgränden (Nightmare Alley) från 1947 har etsat sig en plats i filmhistorien, en plats som den mexikanska regissören Guillermo del Toro (Pan´s Labyrinth, The Shape of Water) inte helt förmår rubba.

Det är berättelsen om den arbetslösa, godmodiga Stanton i 1940-talets USA (Bradley Cooper) som får anställning på ett nöjesfält, ett tivoli, med Clem Hoatley (Willem Defoe) som direktör. Ett gäng kufar, en stark man (Ron Perlman) och annars udda typer befolkar nöjesfältet med bl.a. sierskan (Toni Collette) som jobbar i par med Pete (David Strathairn). Stanton blir förälskad i unga Molly (Rooney Mara) och tillsammans blir de varma i kläderna genom att dupera folk med trick om kontakt med de döda och pengarna ramlar in.

Tills Stanton går för långt och blir för girig i ett försök att lura den stormrike Ezra Grindle, en till oigenkännlighet maskerad Richard Jenkins på pengar tillsammans med psykiatrikern Dr. Lilith Ritter (Cate Blanchett).

Filmen går på styrfart tills Blanchett et consortes kommer med i handlingen och filmen blir renodlad thriller. Bristande logik drar ned betyget men uppsjön av goda skådepelare håller skutan mer än flytande. Stämningarna på tivolit har sin egen charm men en till många delar förväntad story undgår inte att aningen irritera åskådaren. En förkortning på minst en halv timme hade inte heller skadat.


Kärlek med problem. De förälskade paret Bradley Cooper och Rooney Mara hamnar på sju famnars vatten i thrillern i tivolimiljö, Nightmare Alley.


fredag 7 januari 2022

Kristen Stewart gör starkt prinsessporträtt

 När Kristen Stewart väl skakat av sig dammet ur vampyrfilmerna Twilight har det bara gått uppåt. Rollen som prinsessan Diana på väg att lämna brittiska kungahuset är hennes hittills bästa.

Spencer

✮✮✮✮✩

Regi:Pablo Larrain.

Manus: Steven Knight.

Genre: drama.

I huvudrollen: Kristen Stewart.

Åldersgräns: 12 år.

Speltid: 1t 57 min.


Filmen tar avstamp i julfirandet i drottningpalatset i Norfolk, där alla går och väntar på prinsessan Diana, född Spencer, så julritualerna kan börja. Hon har kört vilse i sin Porsche, och att komma för sent är närmast  en dödssynd i det stelbenta nät av ritualer, där man ska frysa litet till mans i slottet, och vägas på våg före och efter firandet för att bevisligen ha njutit av alla delikatesser.

Sönerna är oroliga och drottningen arg, men Diana anländer och påfrestningarna börjar. Regissören Pablo Larrain (Jackie) från Chile har skapat en suggestiv film, där dräktprakt, flärd, mentala problem, skräck och klaustrofobi blandas till en brygd som för tittaren in under huden på Diana.

Störd

Alla vet att Diana står inför ett uppbrott efter ett decennium som gift med prinsen, men att hon är så djupt störd och illa däran blir kanske en överraskning för en och annan tittare.

Drottningen (Stella Gonet) och prins Charles (Jack Farthing) utmålas med kallsinniga och osympatiska penseldrag medan sönerna och köksmästaren (Timothy Spall) gör allt för att göra vistelsen på slottet någorlunda drägligt. Ändå brottas Diana oavbrutet av obehagliga syner, paranoia och en bulimi som driver henne mellan nattliga räder i köksregionerna och toaletten.

Men det är Kristen Stewart som gör filmen, men sin nervösa, sköra, vackra och betagande person, pinad av inte bara sina ”närmaste” utan även paparazzis, en oändlig ström fotoblixtar och kändisskapets mörkaste sidor. Saga och fakta kokas ner till en surrealistisk tragedi man gärna sväljer med hull och hår.

Tyvärr är Bio Rex i Borgå för närvarande stängd pga. coronapandemin.

Prinsessa i gungning.Kristen Stewart bär upp filmen Spencer från början till slut,


måndag 15 november 2021

Den svavelgula himlen misslyckas som film

Jag minns inte i detalj hur intrigen i romanen Den svavelgula himlen tedde sig men boken är nog ett måste för att alls begripa den aktuella filmatiseringen.


Den svavelgula himlen

✮✮✩✩✩

Regi: Claes Olsson.

Manus: Erik Norberg, Claes Olsson.

Genre: drama.

I huvudrollerna: Tom Rejström, Nickel Lignell, Sannah Nedergård, Linda Zilliacus.

Åldersgräns: 12 år.

Speltid: 2 t.


Så vad kan man annat säga än att filmen är förvirrande. Men så är den inte heller lätt att få fason på just som film. Nu blir det i alla fall en lång tablå med scenbilder som man inte får att gå ihop för att intrigen blir alldeles för luddig. Dessutom sker det hopp i tiden olovligt mycket och fastän man ser det i kläder och tidsmiljöer får hjärnan arbeta på litet extra.

Filmen handlar om medelklasskillen Frej (Tom Rejström som unge Frej och Nicke Lignell som den äldre) som blir vän med rikemanssonen Axel Rabell (Wilhelm Enckell/Pekka Strang) samtidigt som han förälskar sig i Axels syster Stella (Sannah Nedergård/Linda Zilliacus). En film om vänskap, kärlek, svek och minnets opålitlighet, berättad ur Frejs perspektiv.

Påklistrat

Hopp från gymnasie- och studietiden varvas med nutid och dessutom tas tittaren med på sidospår, främst i berättelser om Frejs österbottniska föräldrar. Nedslagen är viktiga men det mesta känns påklistrat och oengagerat t.o.m. i sexscenerna, de flesta scenbilderna är dessutom korta och en hel del ansikten och namn passerar revy.

Claes Olsson, vars bästa film enligt mig är Colorado Avenue har pressat för mycket in i filmen. Det hade räckt med mindre och istället en pejling i djupare porträtt och mera logisk handling.

Nu lär det ändå bli en tredelad tv-serie som förhoppningsvis skingrar de tätaste dimmorna och ger mera stadga åt en berättelse som i och för sig har många poänger. Ställvis glimtar det nog till också i filmen, men det är undantagen från regeln. Bästa rollprestationerna gör Sannah Nedergård och Linda Zilliacus samt Tom Rejström.

Långt kärleksförhållande och eviga klassskillnader. Stella (Sannah Nedergård) och Frej (Tom Rejström) i Den svavelgula himlen.

fredag 5 november 2021

När resan är viktigare än målet

 Juho Kuosmanens filmatisering av Rosa Liksoms roman Hytti nro 6 tar åskådaren med på en i tågresa i Sovjet långt bakom Guds rygg. Nostalgi och stämningar är filmens största behållning.


Kupé nr 6

✮✮✮✩✩

Regi: Juho Kuosmanen.

Manus: Andris Felsmanis, Juho Kuosmanen.

Genre: drama.

I huvudrollerna: Seidi Haarla, Juri Borisov.

Åldersgräns: 12 år.

Speltid: 1 t 47 min.


Juho Kuosmanen slog igenom med debutfilmen Den lyckligaste dagen i Olli Mäkis liv 2016 och lyckas igen rätt bra med sin nya film.

Här saknas allt som ens lutar åt glamour och våldsamheter när han berättar rätt upp och ned om finska arkeologistuderanden Laura (Seidi Haarla) som lämnar en kärleksaffär och får tillfälle att studera hieroglyfer i Murmansk genom att ta tåget från Moskva. I hennes kupé super och trallar den oborstade unga Ljosa (Juri Borisov) och det uppstår direkt en dålig stämning mellan de två, en stämning som småningom förbyts i vänskap och kanske litet till.

Isen börjar lossna ordentlig på restaurangvagnen där nästan allt ätbart är slut men vodkan flödar och Juris mammas kryddgurkor smakar som tilltugg. 

Förbrödning

Äkta, ruggiga människor i en värld som fylls av armod och smuts befolkar environgerna där det mellan huvudpersonerna ändå uppstår något som liknar en själarnas förbrödring.

Små avstickare med bil ut mot snöiga vidder och Ishavet uppe i norr, där kapsejsade fartyg står som stora strandade valar eller dinosaurier längs stränderna, ger en fingervisning om ett samhälle i förfall.

Men deras Lada spinner på och väl framme i Murmansk är det karga, storslagna landskapet ungefär den enda behållning Laura får av sin visit. Borisov är en bra skådespelare men Haarla är filmens blickfång som med sin naturalism och oförställdhet ger löften om kommande stordåd.

Att filmen inte direkt följder romanförlagan stör inte, filmen fick andra priset i Cannes, dvs. Cannes Grand Prix. Den visar att en story inte behöver berättas med utropstecken när små medel bra räcker till.

Till Murmansk. Resan, inte målet är grejen i filmen Kupé nr 6.