tisdag 11 oktober 2016

Mord och minnesluckor

En frånskild, psykiskt instabil, alkoholiserad kvinna får genom tågfönstret se något som förändrar hennes liv. Men vem är  denna Rachel (Emily Blunt) egentligen och vilken är hennes roll i ett mordmysterium när minnet är fullt av luckor.

Flickan på tåget
(The Girl on the Train)
★★★★
Regi: Tate Taylor.
Manus: Erin Cressida Wilson på basen av Paula Hawinks besteller.
Genre: thriller, mysteriefilm.
I huvudrollerna: Emily Blunt, Haley Bennett, Rebecca Ferguson.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 1 t 52 min.

Varje vardag vid samma tid och i samma kupé sitter 30-plussaren Rachel (Emily Blunt – Sicario, Looper) på pendeltåget på väg till jobbet i New York då hon börjar fästa sin uppmärksamhet vid de unga vackra människorna i ett hus vid tågbanan. Själv mår hon inte allas bra, hon har bedragits av sin man Tom (Justin Theroux - Mullholland Drive), hon är frånskild, alkoholiserad och både fysiskt och psykiskt i gungning. När hon märker att allt inte står rätt till hos det unga paret heller, blandar hon sig i leken, med fatala följder. Hon vet att hon vet någonting, men minnet sviker.
Tre vinklingar
Flickan på tåget är en spännande och gåtfull historia med dold galenskap, bedrägeri, en kvinnans försvinnande, minnesförlust och mord i bagaget.
Som om det inte skulle räcka till med dessa många bottnar har filmen dessutom tre infallsvinklar: Rachels, den vackra Megans (Haley Bennett The Magnificent Seven), och hustrun och nyblivna mamman Anna (Rebecca FergusonMission Impossible: Rogue Nation).
Filmen grundar sig på zimbawiska Paula Hawkins bestseller The Girl on the Train, som utkom i fjol på på originalspråket engelska och även i svensk översättning. Filmen har jämförts med Gone Girl, som hade som premiär 2014.
Fokus i Flickan på tåget ligger ändå mera på berättartekniken och de avgörande frågorna som växer fram är vem denna Rachel är, vad hon har sett och vad som hände tidigare.
Bit för bit låter regissören Tate Taylor (Niceville) ny information sjunka in. Det ger konturer åt en berättelse där fysisk och psykisk misshandel, rubbade maktstrukturer, moderskap med förhinder och psykisk labilitet bildar ingredienser. Lika omöjlig som filmen Memento från år 2000 är Flickan på tåget inte, men åskådaren får nog skärpa sig litet extra för att hänga med. Emil Blunt går från klarhet till klarhet och visar igen på sin kameleontiska förmåga att sjunka in i nya roller, nu med en hudnära labilitet och skörhet som sannolikt kan rendera henne en Oscarskandidatur inom kort.



Labil och alkoholiserad, men är hon skyldig till mord? Emmily Blunt lyser i rollen som Rachel i thrillern Flickan på tåget.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar