fredag 16 december 2016

Våldtäkt med humor och anstöt

Det är ovanligt hur en film lyckas kombinera ett socialt, samhälleligt och personligt känsloladdat tema som våldtäkt med humor och dessutom anstöt för den drabbade till den grad regissören Paul Verhoeven (Basic Instinct, Total Recall) gör det i filmen Elle.

Elle
★★★★
Regi: Paul Varhoeven.
Manus: Philippe Dijan, David Birke.
Genre: dramathriller.
I huvudrollen: Isabelle Huppert.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 2 t 11 min.


Filmen på franska börjar med direkt chockverkan då den framgångsrika  och välsituerade affärskvinnan för ett spelbolag, Michèle Leblanc (Isabelle Huppert - Pianisten) angrips i sitt hem av en okänd maskerad man. Här börjar redan varningsklockorna klämta. Oberörd borstar hon nämligen bort spåren av övergreppet liksom de skärvor som finns på golvet och berättar ”as matter of fact” för sina vänner att hon blivit våldtagen. Sedan byter hon ut låsen i huset men när våldtäkterna fortsätter, alla obehagligt realistiskt skildrade inför en känslolös hemmakatt, och Michèle närmast verkar intresserad av dem, börjar man ana ugglor i mossen.
Labil uppväxt
Och visst sitter de och ruggar i mer än en vrå.
Michèles gamla far visar sig vara en massmördare, som när det begav sig kom hem drypande av blod till sin tolvåriga dotter medan modern gick in i väggen och i nutid har genomgått en ansiktslyftning som skulle få en sten att gråta och som ligger med gigolor till vardags. Det innebär att det finns störningar av allvarlig art i hela familjen. Ja, den emotionella biten och familjelivet i allmänhet med Michèles son och eldfängd hustru och ett nyfött barn i släptåg är bestämt inte som de ska vara.
Därtill är Michèle besatt av tanken att sätta dit sin plågoande, vilket gör att Elle utvecklas till ett tillskruvat drama med tydliga thriller- och komedieffkter, där den ansattas personlighet hamnar i en allt suspektare dager och balansen mellan realism och overklighet börjar suddas ut.
Sex, våld och kättja blir ett märkvärdigt iscensatt spel där Isabelle Huppert framstår som en tecknad seriefigur som oberörd stiger upp efter varje bakslag och ger tillbaka. Det är utan tvekan också hennes förtjänst att filmen fungerar, både som en hitchcocksaktig thriller, där man aldrig vet vad som döljer sig bakom nästa hörn, och som en humorkryddad våldsfilm a la Tarantino. Men riktigt sig själv är man inte efter filmen, antagligen just vad Verhoeven har avsett.



Offer? Isabelle Huppert gör thriller- och våldsfilmen Elle till något bra, oroande  och ovanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar