lördag 8 februari 2020

Mörk koreansk satir imponerar starkt

Det är sällan man stöter på en koreansk film. När man sedan ser en visar det sig att sydkoreanen Bong Joon-hos Parasite har skördat lagrar på lagrar, och inte bara vunnit guldpalmen i Cannes 2019 utan också seglat upp som en modern klassiker och ett samtalsämne på många filmälskares läppar.

Parasite
✮✮✮✮✮
Regi & manus: Bong Joon-ho.
Genre: kriminaldrama, svart komedi.
I huvudrollerna: Choi Woo-shik, Yeo-jeong Jo, Kang-ho Song.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 2 t 11 min.

Bong Joon-hos Okja och Snowpiercer såg jag aldrig men Parasite är en så övertygande bra film att man inte bryr sig: sylvass både som samhällssatir, svart komedi och kittlande thriller.
Den handlar om en fattig familje ledd av dess patriark (Kang-ho Song), där alla trängs i en sunkig källarvåning. Utanför fönstret lättar kvarterets fyllon på sina blåsor och inne äter man vad man kommit över och försöker klara livhanken på ströjobb. Wifi snyltar man på hos grannarna.
Snabb förändring
Allt ändras som genom ett trollslag när sonen (Choi Woo-shik) med hjälp av ett förfalskat betyg får jobb som privatlärare åt dottern till den ytterst välbärgade Mr Park (Lee Sun-kuyn) och hans naiva hustru (Yeo-jeong Jo). Snart har hela fattigfamiljen med far, mor och dotter nästlat in sig hos de rika Parks. De skyr inga medel för att bli herre på täppan downstairs och får långvariga trotjänare att bli uppsagda.
Den lycka som lett dem i ansiktet byter ändå snabbt skepnad när före detta hushållerskan ringer på dörren när husvärdarna är borta på resa och korthuset börjar vackla.
Överraskningar
Parasite är en film med ett fantastiskt manus och en regissör som håller ihop filmen hela den långa speltiden.
Att överraskningarna haglar är ett stort plus, man vet aldrig hur det kommer att gå. Filmen kör definitivt inte längs traditionella stigar där svart är svart och vitt är vitt. Samhällsstrukturen är hur som helst snedvriden och filmen slår mycket hårdare mot systemet än mot människorna som tvingas spela sin roller enligt vedertagna mönster.
Det perfekta bildberättandet kombineras med en fin svart humor, som behövs när tumskruvarna börjar dras åt på skarpen.
Tematiskt snuddar Parasite med den japanska filmen Shoplifters där den fattiga familjen i en källarvåning livnär sig genom att snatta. Om den var en mycket bra film är Parasit ännu bättre. Fulla poäng med andra ord. 


Rik. Yeo-jeong Jo är perfekt som den rika, naiva Mrs Park i filmen Parasite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar