torsdag 1 februari 2024

Ondskans banalitet i sino prydno

 The Zone of Interest är nominerad för fem Oscarstatyetter och baserar sig på verkliga händelser ett stenkast från förintelselägret Auschwitz.


The Zone of Interest

4/5

Regi: Jonathan Glazer utgående från Martin Amis roman.

Genre: historiskt drama.

I huvudrollerna: Christian Friedel, Sandra Hüller.

Åldersgräns: 16 år.

Speltid: 1t 45 min.


Filmen handlar om koncentrationslägret Auschwitz lägerkommendant Rudolf Höss (Christian Friedel) och hur han på andra sidan muren till förintelselägret försöker skapa en drömtillvaro för sin familj – mot bakgrund av ständigt anländandet tåg med röken bolmande och en annan aldrig sinande rök som stiger upp ur skorstenarna till lägret.

Den tyska filmen är igen ett bevis på hur man i landet förmått göra upp med ett bestialiskt förflutet i motsats till vår granne i öst. I all sin hemskhet visar filmen hur banal ondskan kan vara.

Ovanlig

Inledningen är ovanlig, efter förtexterna förblir duken länge svart, enbart ackompanjerad av atonala, hotfulla ljudvågor interfolierad av fågelsång. Som ur en annan värld utspelas plötsligt följande scen när familjen Höss med barn en solig sommardag simmar i floden nära huset, följd av vardagsliv med fisketurer, födelsedagsfirande, godnattsagor och för hustrun Hedwigs (Sandra Hüller) del ett ständigt sysslande i trädgården bland blomster och buskar. Bakom muren ruvar den absoluta ondskan, iscensatt med tysk effektivitet, vilket demonstreras av Rudolf Höss ”brinnande” intresse för att ta livet av så många judar som möjligt till lägsta möjliga pris. Man lever furstligt på allt som offren lämnat efter sig, underkläder, pälsar, utdragna guldtänder etc.

Ett ständigt lågt brus i bakgrunden ger tittaren fingervisning om vad som tilldrar sig bakom muren medan tittarens vetskap om vad som verkligen äger rum gör det förment trevliga livet hos familjen Höss ännu makabrare.

Insprängda sekvenser i negativ version av svartvitt där en av familjens flickor på natten cyklar för att placera ut äpplen för fångarna i arbete dagstid utomhus skapar kusliga effekter. Liksom hela filmen som är en briljant skapelse av nazismens innersta väsen. Christian Friedel och i synnerhet Sandra Hüller som bortskämd hustru med förmåga att blunda för verkligheten gör fullödiga roller i en film där ljudet spelar en avgörande betydelse.

Som en randanmärkning kan nämnas att SS-officer Rudolf Höss försökte undgå lagens arm men fångades in och hängdes den 16 april just i Auschwitz i Polen.

Prudentligt. Hedwig Höss (Sandra Hüller) lever ett ”normalt” liv bakom muren till koncentrationslägret Auschwitz.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar