måndag 30 mars 2015

Chans att se A Clockwork Orange gratis i dag

 Bio Rex s.k. stadsförevisningar, där publiken har tillfälle att gratis se utvalda favoritfilmer av Borgåbor med film som intresse går i kväll in på slutrakan med filmen A Clockwork Orange kl. 17.30. Filmen är som sagt gratis men man bör lösa ut sin biljett först.

BORGÅ. Filmen är den jag valt och jag kommer att hålla en kort introduktion innan förevisningen kör igång.
Den grundar sig på Anthony Burgess roman från 1962 som Stanley Kubrick gjorde till film 1971. En fiktiv och utravåldsam berättelse om den unge Alex som hör till en subkultur ungdomar som rånar, våldtar och till sist mördar. Efter premiären väckte den ett stort moraliskt färgat rabalder i England.

Alex har mördat och för att slippa ett långt fängelsestraff går han med på ett rehabiliteringsprogram i fängelset. Men det går inte som förväntat. Filmens poäng är hur långt samhället kan inskränka på den personliga fria viljan för att skapa ordentliga medborgare.
Stanley Kubrick är min favoritregissör. Andra favoriter är b.a. Klaus Härö med sin senaste film Fäktaren, Paul Thomas Anderson med en film som Magnolia, Roy Anderson med nyaste En duva satt på en gren och funderade på tillvaron och Quentin Tarantino med t.ex. Inglorious Basterds.
Men Stanley Kubrick skiljer sig från  de flesta andra regissörer för att han enligt mig aldrig gjort en dålig film. 
Så tycker inte alla. När jag såg A Clockwork Orange i början av 1970-talet med min blivande hustru ville hon lämna biografen nästan med det samma. Det har varken hänt förr eller senare. Jag fick ta i henne och säga att försök nu se hela filmen innan du fördömer den. 
Den som inte sett filmen kan avgöra själv hur den känns för var och en på det personliga planet. För mig blev det en film som stannade kvar i minnet som en av de bästa jag sett.


A Clockwork Orange visas i dag den 30.3. kl. 17.30 gratis på Bio Rex. Åldersgränsen är 16 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar