torsdag 30 januari 2020

En krigsfilm utöver det vanliga

Superlativerna har haglat över Sam Mendes nyaste film, 1917, och inte utan orsak. Filmen från första världskriget skiljer sig markant från Hollywoods dito filmer med sina eviga hjälteglorior, kända affischnamn och förväntade intrig.

1917
✮✮✮✮✮
Regi: Sam Mendes.
Manus: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns.
Genre: krigsdrama.
I huvudrollerna: Dean-Charles Chapman, George MacKay.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 1 t 59 min.

Här är det annat ljud i skällan. Två för de flesta okända kort, skådespelarna Dean-Charles Chapman och George MacKay, gör rollerna som korpral Blake och Schofield, som får i uppdrag att förhindra en brittisk attack, för att mannarna i så fall går i en fälla regisserad av tyskarna, med rena slakten som följd.
Vi befinner oss vid frontlinjen i Europa 1917 när kriget går in i sitt slutskede och uppdraget korpralerna får verkar som en dödsdom. Under en omänskligt hård tidspress ska de ta sig över fientligt territorium för att varna britterna på andra sidan. Lyckas de varsko översten som ska leda britternas anfall blir det samtidigt stopp på det tyska bakhåll som som skulle ta livet av 1.600 britter, inklusive Blakes bror. 
Sedan vidtar en film med nervkittlande spänning. Det konstiga är att ”normala” krigshandlingar nästan helt uteblir. I stället är det korpralernas väg i underjordiska tunnlar och över ödelagda krigsskådeplatser, utbrända gårdar och förstörda franska städer som står i fokus.
Överraskningar
Genast i början kommer den första överraskningen, följd av flera andra. Man vet aldrig vad som väntar bakom hörnet. Ställvis kommer man att tänka på Saving Private Ryan, men den är för mainstream, om också mycket bra, för att lämpa sig som jämförelsematerial.
Det magnifika fotot tar nästan andan ur en i nattliga irrfärder över ödelagda städer där tyskar dyker upp som gubben ur lådan.
Filmens har visserligen några affischnamn i Colin Firth och Benedict Cumberbatch men det är McKay och Chapman som bär filmen på sina axlar. Det är inte fel att kalla 1917 för en pacifistisk krigsfilm för det handlar mindre om att döda och förinta som om att helt enkelt överleva. 
Sam Mendes som gjort filmer som Road to Perdition, American Beauty och Bondfilmerna Spectre och Skyfall har en ny fin fjäder i sin hatt med 1917, som nominerat för tio Oscars, bl.a. bästa film och regi och redan belönats med en Golden Globe i bägge nämnda kategorier. En måstefilm om någon.


I hetluften. Korpral Schofield (George McKay) i gastkramande 1917.



tisdag 28 januari 2020

Visst fungerar Schjerfbeck på finska

Laura Birn, fotoarbetet och konstens väsen gör filmen Helene sevärd.

Helene
✮✮✮✮✩
Regi: Antti J. Jokinen.
Manus: Antti J. Jokinen, Marko Leino.
Genre: drama.
I huvudrollerna: Laura Birn, Johannes Holopainen.
Åldergräns: 7år.
Speltid:2 t 2 min.

Filmen om Helene Schjerfbeck (1842–1946) föregicks av ett våldsamt rabalder på finlandssvenskt håll för att man talar finska och filmen är finskt producerad. Jaha.
Minns någon ännu samma ramaskri när Lilla Teatern p.g.a. ekonomiska svårigheter gick in under Helsingfors stadsteaters paraply. ”Nu var det slut på svenska föreställningar på Lillan”. Jämför nuläget: ”En film om Helene Schjerfbeck måste göras på svenska”.
Inte dog Lilla Teaterns svenska pjäser och visst fungerar också filmen om en av våra stora, och samtidigt finlandssvenska, kvinnokonstnärer utmärkt på finska.
Birn lyser
I synnerhet Laura Birn (Utrensning gör en mycket välproportionerad och avdramatiserad huvudollsgestalt samtidigt som Rauno Ronkainens fulländade filmatisering och stiliga foto med skugga och ljus ger liv också åt de stilla, mera poetiska stunderna.
Filmen handlar om Helene Schjerfbecks tid i Hyvinge 1902-1922 där hon bodde med sin mor, men också steg fram som ett namn av betydelse och hur hennes oskyldiga förhållande med betydligt yngre målaren och författaren Einar Reuter (Johannes HolopainenOkänd soldat) visserligen gav henne huvudbry men hon orkade resa sig och fortsätta göra stor, och alltmer avskalad konst.
Hennes självständighet och tro på sig själv tolkas med en nästan introvert magnetism av Laura Birn medan hennes väninna,  målaren Helena Westermarck, gestaltas med en följdriktig och mycket större vitalitet av Krista Kosonen. Pirkko Saisio som Helenes mor och Eero Aho som hennes bror kompar bra i birollerna.
Konsten och dess innersta väsen är ledord i en film som regissören förvandlar till en pietetsfull bugning åt Helene Schjerfbeck, vacker, själfull, ärlig och utan pådyvlad dramatik. En viss långsamhet kan inte undgås men klarar man av den är filmen värd en närmare bekantskap.



Omaka par. Förhållandet mellan Helene Schjerfbeck (Laura Birn) och Einar Reuter (Johannes Holopainen) spelar en viss men inte avgörande roll för filmen som helhet, där konsten och målarinnans storhet lyfts fram.

torsdag 16 januari 2020

Nazistsatir tar ut svängarna

Jojo Rabbit skämtar ohejdat med de historiska fakta nazisterna åsamkade under andra världskriget i en satirisk hybrid man inte riktigt får grepp om.

Jojo Rabbit
✮✮✮✩✩
Regi & manus: Taika Waititi.
Genre: komisk satir.
I huvudrollerna: Roman Griffin Davis, Thomasin McKenzie, Scarlet Johansson, Taika Waititi, Sam Rockwell.
Åldersgräns: 12 år.
Speltid: 1 t 49 min.

Aktörerna är för det mesta okända med undantag för Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) och Scarlett Johansson (Marriage Story, Lost in Translation). Också regissören Taika Waititi är före mig ett tämligen okänt namn, med rötterna i  Nya Zeeland och känd för filmer som Avengers: Endgame och genombrottsfilmen Thor: Ragnarök 2017.
Gömd flicka
Filmen handlar om parveln Jojo (Roman Griffin Davis) i Hitlerjugend som får reda på att hans mamma (Johansson) gömmer den judiska flickan Elsa (Thomasin McKenzieThe King) på vinden. Det får honom att tänka om vilket gör att sökarljuset börjar spela över hans och andras fördomar.
Filmen nuddar nog vid krigets grymhet men huvudsakligen framställer den nazisterna som klantskallar utan ansvar för sina handlingar.
Med sin låtsaskompis Hitler (Waititi) gör Jojo nedslag i friska naturen, i sitt hem,  lika väl som i krigshärjad stadsmiljö allt medan hans tycke för Elsa djupnar. Sam Rockwell gör en bra roll som försupen nazistofficer som degraderats att basa över sin gossarmé, ständigt med pluntan i handen. Debuterande Roman Griffin Davis är säker i huvudrollen, liksom alltid sevärda Scarlett Johansson som hans mamma.
Rockmusiken tillför filmen ett extrakick, i synnerhet i slutscenen som är värd en eloge. Men riktigt på alla cylindrar går det inte och man hade gärna sett ett litet djupare grepp, nu är det slapstick och satir som är ledstjärnorna.


Pojke med fantasivän. Roman Griffin Davis är unga Jojo som får sällskap av självaste Hitler (Taika Waititi) i satiren Jojo Rabbit.

fredag 3 januari 2020

Filmkonst med poetisk touch

Céline Sciammas franska film Porträtt av en kvinna i brand är en film där det inte händer någonting men samtidigt händer det allt. Magisk filmkonst av bästa valör.

Porträtt av en kvinna i brand
(Portrait de la jeune fille en feu)
✮✮✮✮✮
Regi & manus: Céline Sciamma.
Genre: romantiskt drama.
I huvudrollerna: Noémie Merlant, Adèle Haenel.
Åldersgräns: 7 år.
Speltid: 2 t 1 min.

Händelserna utspelas på en isolerad ö i Bretagne i på 1760-talet, dit konstnären Marianne (Noémie Merlant) anländer för att måla ett porträtt av den unga Héloïse (Adèle Haenel). Det visar sig vara ett uppdrag som är lättare sagt än gjort. En tidigare konstnär klarade inte av det, främst för att Héloïs vägrade samarbeta. Den underliggande orsaken var att hon är på väg att giftas bort mot sin vilja men brudgummen vill först se hur hans blivande hustru ser ut. Om porträttet inte blir av förskjuts bröllopet på framtiden.
Så Héloïs är på sin vakt, men Marianne utger sig för at vara hennes sällskapsdam samtidigt som hon målar av henne från minnet på kvällarna.
Intimitet
Det dröjer inte länge innan en sällsam intimitet och direkt kärlek växer fram och Héloïse godkänner att Marianne målar av henne. Sättet som det sker på är fantastiskt. I två timmar håller regissören tittarna i sitt grepp trots ett långsamt tempo, för här talar vi om visuell poesi av en magnitud man sällan upplever. Det beror inte bara på att kvinnorna är vackra utan också på den betagande miljön där havet som fond rullar på med svulstiga vågor. 
Husets piga Sophie (Luàna Bajrami) finns med på ett hörn när hon blir gravid och en klok kvinna kommer till hennes hjälp, liksom Héloïses italienska mor (Valeria Golino). När också regissören Sciamma är kvinna är det förvisso en feministisk film, men kanske just därför gjord med en ömhet och knivskarp finess man sällan upplever. Musik av bland annat Vivaldi används sparsamt men då det händer blir filmen ett enda nervknippe av stora, starka känslor. Filmen har kallats 10-talet bästa film och vann pris för bästa manus i Cannes i år.

Känslor med gensvar. Adèle Haenel och Noémie Merlant är formidabla men också miljön är en pärla i filmen Porträtt av en kvinna i brand. 




lördag 28 december 2019

En godbit för fansen, annars - tja

Tredje och avslutande delen i prequeltrilogin om Star Wars har sina sidor men är avgjort en film för massorna och de färdigt frälsta fansen.

The Rise of Skywalker
✮✮✮✩✩
Regi: J.J. Abrams.
Manus: Chris Terrio, J.J. Abrams.
Genre: fantasy, action.
I huvudrollerna: Daisy Ridley, Adam Driver.
Åldersgräns: 12 år.
Speltid: 2 t 33 min.

Satt flera gånger och tänkte på Sagan om Ringen-trilogin under förevisningen av Star Wars:The Rise of Skywalker, samma indelning i onda och goda, där de onda dödar för att de är onda, medan de goda dödar för att de måste rädda världen.
Den förenklade dramaturgin var ändå mera djup och substansrik i Sagan om Ringen. Man berördes på ett annat sätt än i Star Wars-filmerna och nu denna nionde och sista, där allt är som ett stort spel där det smäller och vimlar av flygande farkoster. Underhållning? Säkert för många.
Kvinnohjälte
Filmen har kvinnan Rey (Daisy Ridley Star Wars: The Force Awakens) som hjälte, en kvinna som ärvt ondskan i sig men går i det godas tjänst i motsats till sin bror Kylo Ren (Adam DriverMarriage Story) som Rey hamnar att kämpa mot med lasersvärd och utan i filmens mest mörktonade del.
Men annars är det pang pang på gurkan och fina rymdscener från universums oändliga vidder, varvat med snälla, goda robotar och märkligt förmänskligade varelser med eller utan trynen och hårbeklädnad, som hänger på skybarerna.
Om Ridley och Driver gör det bästa av det futtiga manuset tycker man nästan synd om John Boyega som Finn och Oscar Isaac som Poe, dvs. de två goda hejdukarna som kämpar mot övermakten i luften men ändå gör otroligt förväntade och slätstrukna roller. 
Nya Prime-salen på Bio Rex har ett utmärkt ljud och är nog värd en mässa just i den här typen av filmer.

Bror och syster i duell. Adam Driver och Daisy Ridley kämpar på de ondas och de godas sida i Star Wars: The Rise of Skywalker.








torsdag 5 december 2019

Styggare kan ingen vara

Nya filmen om Jonas Gardells skoltid En komikers uppväxt får en att tänka på parafreringen till psalmen Tryggare kan ingen vara: Styggare kan ingen vara, än en liten barnaskara.

En komikers uppväxt
✮✮✮✩✩
Regi: Rojda Sekersöz.
Manus: Jonas Gardell.
Genre: drama.
I huvudrollerna: Johan Rheborg, Loke Hellberg, Maria Sid.
Åldersgräns: 12 år.
Speltid: 1 t 32 min.

Författaren och ståuppkomikern Jonas Gardells självutlämnande bok om gängbildning, mobbning och feghet i 1970-talets Sverige väckte berättigad uppmärksamhet då den utkom för snart trettio år sedan. En första film såg dagens ljus 1992, nu är det kvinnliga regissören Rojda Sekersöz tur att ta tjuren vi hornen.
Boken handlade om Jonas Gardells uppväxt i "paradiset på jorden" villaområdet Enebyberg, i filmen kallat Sävbyholm. Huvudperson är Juha, tolkad av Solsidan skådespelaren Johan Rheborg som vuxen och Loke Hellberg som ung.
Juha vill bli accepterad av de coola, sadistiska killarna på klassen, vilket får honom att gång på gång svika sina två verkliga vänner Jenny (Elisabet Xie) och Thomas (Teo Dellback). Juha vingas att bli en simpel mobbare han med och hela lärarskrået och de vuxna fattar inte ett dyft vad som pågår. För att accepteras spelar han dessutom pajas på klassens roliga timme och blir svalt mottagen av de verkliga tuffingarna  Stefan och Lennart.
Fast etsat
Två scener etsar sig fast. Den ena är när Juha som uppskattad ståuppkomiker efter en show möter Lennart (Jakob Eklund) i sin loge och det gamla mönstret mellan mobbaren och han själv återupprepas med full styrka. Den andra är när Thomas tyska mamma (Kerstin Gandler) ordnar en födelsedagfest för att göra sonen populär, med katastrofalt resultat.

En komikers uppväxt är en film som är både obehaglig, ärlig och full av känslor. Trots att den ibland känns påklistrad och övertydlig. Så här illa var väl inte ens egen skolgång, men kanske ibland. Skådespelarna är bra med Rheborg och Hellberg i spetsen liksom alla de unga skådespelarna, Maria Sid inte att förglömma som Juhas finska, svärande och oborstade mamma.

Två huvudpersoner. Johan Rheborg spelar Juha som vuxen och Loke Hellberg som ung i Jonas Gardells känslosamma, ärliga och obehagliga film En komikers uppväxt.


måndag 25 november 2019

Död, galenskap och isolering

The Lighthouse
✮✮✮✮✩
Regi: Robert Eggers.
Manus: Max Eggers, Robert Eggers.
Genre: drama, skräckfantasi.
I huvudrollerna: Willem Dafoe, Robert Pattinson.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 1 t 49 min.

Fyrvaktare är ett säreget släkte. Isolerade i långa tider händer det inte sällan att sinnet börjar svikta. Så är fallet i kubik i Robert Eggers (The Witch) film, genialisk ut i fingerspetsarna och följaktligen också inspelad i svartvitt och i gammalt rutsnitt.  Det ger en autenticitet som går tillbaka till de tidiga ljudfilmernas epok och är som klippt och skuren för The Lighthouse.
Veteranskådespelaren Willem Dafoe, känd redan från Vietnamdramat The Platoon 1986, spelar den gamle fyrvaktaren Thomas Wake, Robert Pattinson, karakteristiskt vampyransikte i The Twilight- filmerna, lärlingen Eprhaim Winslow. Duon hamnar inom samma väggar på en fyr ute på en öde kobbe i amerikanska New England på 1890-talet och snart går de varandra ordentligt på nerverna. Gamlingen kör nämligen hårt med nykomlingen, hånar, provocerar och är otrevlig i största allmänhet, medan unge Eprhaim försöker vara till lags och lättar på trycket genom onani framför en sjöjungfruamulett. Han vill mest av allt få tillträde till fyrens allra heligaste i dess topp med ljus och linser men där är det stopp. Thomas vaktar över ljushuset som sin käraste ägodel. Och det finns en orsak.
Nervsammanbrott hägrar
Efter allt mer tillspetsade supfester och en utdragen isolering p.g.a. en storm som gör det omöjligt för fartyg med avlösning att lägga till, börjar vansinnet blomma ut på många sätt. Fantasier eller inte, en läskig sjöjungfru och levande och av Ephraim dödade sjöfåglar spelar in i handlingen. Thomas anklagar Ephraim för att ha förorsakat stormen när han dödade en fiskmås, som anses vara säte för döda sjömäns själar enligt Thomas. Ett nervsammanbrott hägrar för bägge kontrahenter.
De ålderdomliga, fina dialogerna, spetsade med litet poesi och rikligt med svart humor, ger filmen en extra dimension samtidigt som fotot från den karga, öde ön i tilltagande storm ter sig allt mer fasansfull.
Skådespelarna är suveräna och både Dafoe och Pattinson lyckas exekutera långa stunder av ren filmmagi. Filmen är inte heller för lång men ett litet minus är att den inte förklarar helt logiskt skeendena. I stället kör den högt på stämningar och känslor, vilket passar bra ihop med den övernaturliga berättelsen överlag.


Två män på en fyr. Willem Dafoe och Robert Pattinson är suveräna i skräckdramat The Lighthouse.