tisdag 21 februari 2017

Om tro och tvivel i 1600-talets Japan

Martin Scorseses religiöst betonade film Silence är något annat än vi vant oss vid av gangsterfilmernas mästare, en långsam och stilla framskridande berättelse om tro och tvivel i 1640-talets Japan.

Silence
★★★✩✩
Regi: Martin Scorsese.
Manus: Jay Cocks.
Genre: historiskt drama.
I huvudrollerna: Andrew Garfield, Adam Driver.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 2 t 41 min.

Den på Shūsaku Endōs roman baserade Silence handlar om två portugisiska jesuitpräster som beslutat sig för att missionera i Japan. Vi talar om fader Rodrigues (Andrew GarfieldHacksaw Ridge) och Garupe (Adam Driver –  Inside Llewyn Davis) som samtidigt försöker hitta kollegan Ferreira (Liam Neeson) som varit försvunnen i åratal.
Saken kompliceras av att kristendomen förbjudits i Japan och Ferreira påstås ha konverterat till buddhismen på grund av de japanska inkvisitatorernas tortyr, något de unga jesuitprästerna starkt tvivlar på. I stället är det beredde på att bli martyrer för att visa sin starka tro.
De tas välvilligt emot av människor i kristna kolonier som gått under jorden men makthavarna och angivare bland lokalbefolknigen gör att myndigheterna andas dem i nacken och snart är i fatt dem. Följden är en massiv ritual av förnedring, tortyr och dödshot i avsikt att få de kristna och i synnerhet jesuitprästerna att avsäga sig sin tro genom att trampa på bibeln.
Medan prästvännernas vägar skiljs åt hamnar Rodrigues i närkontakt med den japanska inkvisiorn Inoue (Issei Ogata) som med lämpliga doser förnuftstal, humanism och tortyr försöker få prästen att avsäga sig sin tro. 
Bra slut
Filmen är för lång och berättelsen löper i flera avsnitt trögt framåt men det magnifika slutet gör att man nästan förlåter allt.
I den finns religiöst och filosofiskt sprängstoff som får åskådaren att tänka efter. Var det så förnuftigt att styvnackat missionera bland ett folk där kristendomen var  s.g.s. dömd att inte slå rot, p.g.a. att att andra religioner var mera anpassade till människornas liv? Hur som helst får de kristna missionärerna ingen hjälp av den gud de bekänner sig till, både i ljusare och i synnerhet i mörka stunder råder en total tystnad. 
Måleriskt dimmiga landskapsvyer från Japan svarar för en viss ögonfröjd i en annars rätt grå film som lyckligtvis inte glorifierar martyrskapet och där också de japanska plågoandarna får ett mänskligt ansikte medan döden framställs som något fult och totalt onödigt, åtminstone ur trons synvinkel.


Med tron på spel. Fader Rodrigues (Andrew Garfield) i 1640-talets Japan i Martin Scorseses film Silence.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar