tisdag 16 april 2019

På resa i naturens värld

Petteri Saarios naturdokumentärfilm Sjöjungfrun ger en vacker och insiktsfull inblick i naturen med fotfäste i Saimens insjölandskap.

Sjöjungfrun
(Vedenneito)
✮✮✮✮✩
Regi & manus: Petteri Saario.
Genre: dokumentär.
I huvudrollerna: Erika och Antti Saario.
Barntillåten.
Speltid: 1 t 11 min.

Matila Röhr Productions (MRP) har huvudsakligen skött om produktionen av högklassiska naturdokumentärer hos oss börjande med Sagan om skogen 2012 och Sagan om sjön 2016. Men i synnerhet i televisionen har Borgåbon Petteri Saarios naturdokumentärer i flera delar väckt berättigad uppmärksamhet med produktioner som Veden saartamat 2013 och Järviemme helmet 2012 . 
Sjöjungfrun är uppbyggd på ett mera pedagogiskt och jordnära sätt.
 trots att också den följer årstidernas växlingar, men här finns ingen berättarröst.
Huvudperson är 13-åriga Erika som tillsammans med sin litet äldre manliga kusin Antti tar sig fram på öar och vatten i Saimen i avsikt att få sig en skymt av Saimenvikaren.
Årstidernas natur ger finstämd kontrast åt tält- och kanotfärder både under vår, sommar och höst medan vinterns vita vidder dominerar på en tältresa i bitande köld.
Emika tänker högt på vad hon ser och upplever och använder sin äldre kusin som bollplank och förklarade av djupare tankegångar om människan, hennes roll i naturen och rentav kring universums hemligheter.
Yngre målgrupp
Sjöjungfrun påminner mera om en produktion för skolelever än en traditionell dokumentär och har för en vuxen publik delvis en något naiv framtoning. Men fotot är utsökt och åskådaren får i form av ett flertal djur och växter en fin inblick i den omgivande naturen och människans allt mer fjärmande livsstil med våra mobiltelefoner och ständiga uppkoppling till nätet.

Budskapet är solklart: det lönar sig att stiga ur sitt sitt bekvämlighetsområde och se allt det vackra och mångfaldiga som naturen har att erbjuda. Också stadens med sin urbana framtoning har naturupplevelser att 
uppvisa trots att naturen vid Saimen givetvis är något alldeles enastående.

Naturbarn. Antti och Erika halstrar abborrar efter en händelserik dag vid Saimen.

måndag 8 april 2019

Lönnmördarbröder i guldrushens västern

Två bröder i vilda västern lever på contract killing, mördande av klienter för sin uppdragsgivare. Jakten efter en guldkemist med en privat detektiv i hälarna blir deras svåraste.

The Sisters Brothers
★★★✩✩
Regi: Jaques Audiard.
Manus: Jaques Audiard, Thomas Bidegain, grundad patrick DeWitts roman.
Genre: västerndrama.
I huvudrollerna: John. C. Reilly, Joaquin Phoenix.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 2 t 2 min.

Året är 1850 och skådeplatsen Oregon. I nattens mörker närmar sig två män ett hus. Skottlossning bryter ut, mynningsflammorna blixtrar till. När krutröken lagt sig har två av Nordamerikas farligaste lönnmördare, Eli (John C. ReillyMagnolia) och Charlie (Joaquin PhoenixWalk the Line) avslutat sitt senaste uppdrag för ”kommendören”.
The Sisters Brothers är Jaques Audiards första engelskspråkiga film, och den första han gjort efter att ha fått Guldpalmen för Dheepan 2015. 
Filmen är ingen ordinär västern, den har en absurd humor och en resignationens skimmer som beror på att bröderna börjar bli äldre. Eli drömmer om att dra sig tillbaka och bedriva en egen affär medan Charlie vill leva det ljuva livet med sprit och kvinnor.
Berättelsen om de gnabbande bröderna tillspetsas när de får i uppdrag att likvidera Herman Kermit Warm (Riz Ahmed Nightcrawler). Han drar mot guldruschens Kalifornien och San Francisco med en kemisk formel i bagaget som ska göra honom rik. I hälarna och snart vid sidan om har han detektiven John Morris (Jake Gyllenhaal Brokeback Mountain) och alltså på några dagars avstånd bakom dem bröderna Sisters.
Ovanlig
En sadistisk, våldsam pappa och en svår uppväxt präglar bröderna som hellre skjuter än diskuterar, men jakten på deras byte blir inte som man räknat med, kombattanterna hamnar att gemensamt dra vapen mot andra inkräktare och rädda det som räddas kan.
Ritten in på okända vägar beledsagas av långa perioder av lugn, kontemplation, filosofiska betraktelser och vackra vyer, men det är skådespelet, främst personkemin mellan filmens bröder, som ger stadga och trovärdighet. Filmen är både lyhörd och våldsam men regissören lyckas förena allt i en sällsam vision om moral, girighet och ett mytomspunnet vilda västern så som man sällan om ens någonsin sett det.

Brödrapar. Joaquin Phoenix och John C. Reilly är the Sisters Brothers i den säregna västernfilmen med samma namn.


fredag 5 april 2019

Drama med stjärnglans men utan djup

Alla vet
(Todos lo saben)
★★★✩✩
Regi & manus: Ashgar Farhadi.
Genre: drama, thriller.
I huvudrollerna: Penélope Cruz, Javier Bardem.
Åldersgräns: 12 år.
Speltid: 2 t 13 min.


Den prisbelönta iranska regissören Ashgar Farhadi som fick en Oscar för bästa utländska film The Salesman 2017 har lockat de spanska storstjärnorna och äkta paret Penélope Cruz och Javier Bardem med i sin nya film Alla vet, men trots ett starkt skådespel är problemet med filmen att den berättas rakt av utan att lämna några djupare spår.
Kidnappning
Vi har tjocka släkten som samlas i en liten by på spanska landsbygden för ett bröllop. Längst ifrån kommer Laura (Cruz) med sin tonårsdotter och yngre son som flugit för att fira ända från Argentina. Hemma blir fadern Alejandro (Ricardo DarinTruman) som måste sköta sitt företag.
Man har inte ens hunnit skära i bröllopstårtan när det blir uppdagat att Lauras dotter Irene (Carla Campa) blivit kidnappad och kaos stundar.  
Det verkar snart troligt att någon i släkten är skyldig, någon som behöver pengar och alla inblandade börjar misstänka varandra. Med i hetluften där gamla familjefejder blossar upp på nytt hamnar Lauras tidigare pojkvän Paco (Bardem) och nuvarande man Alejandro, som tvingas ta sig till händelsernas centrum när misstankarna börjar tätna.
Filmen handlar om individens moral och livsval med fattigdomens och arbetslöshetens Spanien som fond.
Den skickligt skrivna och spelade filmen får ända sällan ångan uppe utan kännetecknas av en tröttsam släpighet och brist på sugande spänning. Halvbra, javisst, men man hade hoppats på litet mera.

Halvbra. Det spanska kidnappningsdramat Alla vet har äkta paret Penélope Cruz och Javier Bardem i huvudrollerna.


onsdag 20 mars 2019

Omaka par i 60-talets djupa södern

Oscarvinnande filmen Green Book plöjer djupt ner i den rasistiska myllan nere i amerikanska södern på 1960-talet, där en framgångsrik mörk pianist enrollerat en vit chaufför på en konsertturné. Den överraskar sällan men har en fin stämning.

Green Book
★★★✩✩
Regi: Peter Farrelly.
Manus: Nick Vallelonga, Brian Hayes Currie, Peter Farrelly.
Genre: dramakomedi.
I huvudrollerna: Viggo Mortensen Mahershala Ali.
Åldersgräns: 12 år.
Speltid: 2 t 10 min.

Ja att Green Book skulle vinna Oscarstatyetten för bästa film var nog tämligen otippat med konkurrenter som The Favourite och Bohemian Rhapsody. 
En orsak kan vara att storyn handlar om två män från olika kulturer som ändå kan samsas i denna moralens höga visa. Att Viggo Mortensen och Mahershala Ali spelar bra förminskar inte filmens dragkraft.
Regissören Peter Farrelly har glimtat till i filmer som Den där Mary i egenskap av producent och i Dum & Dummare som manusskribent och regissör tillsammans med sin bror Bobby och visar därmed att han kan hantverket med humorfilmer.
Humor saknas inte heller i Green Book men det är de djupare undertonerna som ger stadgan.
Trångsynt
I 1960-talets USA är trångsyntheten stor, också i New York där arbetarklasskillen Tony Lip (Mortensen) med rötterna i Italien av en slump anställs av pianisten Dr. Donald Shirley (Marhershala Ali) som bilchaufför på en turné ned till amerikanska södern.
Hetlevrad som chauffören är blir det slagsmål och bråk med polisen och också diverse skärmytslingar med arbetsgivaren Shirley under turnén.
Manuset är som sagt förväntat men mest tilltalar det snygga fotot med sina klara färger, vackra landskap och detaljer från både små syltor och påkostade hotell. Därmed inte sagt att Viggo Mortensen skulle var skral, tvärtom visar denna skådespelare som slog igenom i Sagan om Ringen-trilogin och med bravur medverkade i A History of Violence att han behärskar rollbyten. Också Mahershala Ali som sympatisk pianist agerar utmärkt och fick också en Oscar för bästa manliga biroll i Green Book liksom i Moonlight två år tidigare, dvs. 2017.
Green Book är en feelgood film som inte provocerar men på ett smart sätt vänder sig till den stora massan.

På turné. Viggo Mortensen är chaufför och Mahershala Ali pianist och arbetsgivare i dramakomedin Green Book som utspelas i USA på 1960-talet.


onsdag 13 mars 2019

Lyckan finns inte på dansgolvet

Med förlaga i sin egen chilenska film Gloria har regissören Sebástian Lelio gjort en nyversion med engelskspråkiga Gloria Bell, klippt och skuren för Julianne Moore.

Gloria Bell
★★★✩✩
Regi: Sebástian Lelio.
Manus: Sebástian Lelio, Alice Johnson Boher.
Genre: drama & komedi.
I huvudrollerna: Julianne Moore, John Turturro.
Åldersgräns: 12 år.
Speltid 1t 42 min.

I filmen om en frånskild kvinna i medelåldern på jakt efter en mening i livet får Julianne Moore maximalt med spelrum. Det är henne förunnat, givetvis, hon är en driven skådespelare som lyst i Magnolia, The Hours och inte minst Still Alice där hon spelade en kvinna som försvann i alzheimers dimmor.
Moore är igen pålitlig men storyn bara sådär halvbra för att säga sanningen. Berättelsen saknar stora känslor och går på i ett långsamt tempo men själva grundstoryn om jakten på den försvunna lyckan är påtaglig.
Ingen drömprins, men…
Frekventa besök på dansgolvet har inte precis fått henne att hitta sin prins men hur som helst får det henne henne en kväll i discotakt att ramla över likaså frånskilda Arnold (John Turturro - O Brother, Where Art Thou, Fading Gigolo). Snäll och vänlig väcker han ett visst gensvar hos Gloria Bell, inte minst när han tar henne med sig till sitt nöjesfält där hon får spela paintball.
Båda har egna vuxna barn, Julia en son, vars hustru försvunnit på retreat ut i Nevada öknen. Men det är Arnold som har de stora problemet eftersom hans bortskämda döttrar och påhängsna före detta hustru ringer stup i kvarten och ska ha hjälp med än det ena, än det andra. Det här inkräktar på de nyförälskades samliv som störs i grunden av det förflutna.
Att gå vidare är inte lätt, men filmen rullar sig inte runt i ångestkänslor utan tar det ofta med en klackspark då humorn flödar. Den obetalbara slutscenen är som en insikt i att man kan gå vidare bara man släpper taget om allt som förkväver.


Spirande förhållande. John Turturro och Julianne Moore i dramakomedin Gloria Bell, medelålderskvinnan på jakt efter livets mening.











torsdag 28 februari 2019

Driven av hämndbegär

Nicole Kidman är strykful Los Angelessnut som pinas av sitt förflutna i filmen Destroyer men drivs vidare av rent och skärt hämndbegär.

Destroyer
★★★✩✩
Regi: Karyn Kusama.
Manus: Phil Hay, Matt Manfredi.
Genre: kriminalthriller.
I huvudrollerna: Nicole Kidman.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 2 t 1 min.

Skådespelare försöker ibland gå över gränserna för att se vart vingarna bär. Det här stämmer bra in på Nicole Kidman som rört sig på ganska säkra domäner hittills men i filmen Destroyer gör en roll man knappast känner igen henne i.
Liksom för att visa att hon är allt annat än ful har filmen tätt återkommande återblickar i en för filmen avgörande story, där den Nicole Kidman vi vant oss vid att se - läs snygg och tilldragande – dominerar.
Erin Bell heter Los Angeles polisen i Karyn Kusamas (Girlfight, Jennifer´s Boy) hårdkokta kriminalthriller med en oslagbar Nicole Kidman i centrum. Hon är ingen vacker syn, ett liv av självförebråelser och alkoholism har satt sina spår: spruckna läppar, blekgrå hy och rödsprängda ögon.
Hus i helvetet
När hon ramlar över en fysionomi från sitt förflutna tar det hus i helvetet. Äntligen har hon chansen att hämnas på de typer som dödade hennes poliskompanjon och fadern till hennes barn i ett lång utdraget undercoverjobb i ett ökenområde i Kalifornien där droger och ond bråd död var vardagsmat och där allt gick fel. I återblickar serveras publiken bit för bit av en märklig story som traumatiserade Erin Bell till den grad att hon förvandlades närapå till zombie.
När skarplägena hopar sig i nutid slår Bell tillbaka och hårt, så att också dagens kriminella med kontakter till fulingarna i det förflutna vet vem som biter skarpast.
Filmen är formsydd för Nicole Kidman och en sannskyldigt utlämnade och skoningslös studie av ett liv som gick fel och där till sist bara hämnden har någon betydelse. Litet sentimentalitet och gammaldags moral finns med i berättelsen om Erins förhållande till sin dotter (Jade Pettyjohn  – School of Rock) som håller på att glida ut i knarkträsket. Om skådespelet är bra håller storyn inte för någon närmare granskning, hämndberättelser finns det nog redan allt för många på vita duken.


Driven av hämnd. Nicole Kidmans liv som polis på dekis beror på händelser i det förflutna.


lördag 23 februari 2019

När drogerna får övertaget

Det är obarmhärtigt att se sitt barn kasta bort livet och låta drogerna ta överhanden. Det handlar filmen Beautiful Boy om, där förhållandet mellan en far och son bildar ramverket.

Beautiful Boy
★★★★
Regi: Felix Van Groeningen.
Manus: Felix Van Groeningen, Luke Davies
Genre: drama.
I huvudrollerna: Timothée Chalamet, Steve Carell.
Åldersgräns: 16 år.
Speltid: 2 t.

Filmen präglas av realism och osentimentalitet, men så är regissören Felix Van Groeningen också belgare som här gör engelskspråkig filmdebut.
Nic Sheff (Timothée Chalamet) är son till den väletablerade journalisten Davis Sheff (Steve Carell).  Förhållandet mellan dem är ypperligt, sonens skolgång går som på räls. Så fortsätter det tills Nic komne upp i tonåren och röker sin första joint. Därefter är livet en enda kamp och berg- och dalbana mellan hopp och förtvivlan.
Redan tidigt in i filmen följer vi fadern som i hällregn hittar sin son på en bakgård i staden San Francisco fullpumpad med narkotika. Därefter blir det tillbakablickar med större eller mindre hjärtknip, återblickar som sakta segar sig framåt till filmens nutid.
Tragiskt
Beautiful Boy är en tragisk berättelse om hur drogerna förstör allt i livet, banden till familjen och alla Nic kommer i kontakt med.
Samtidigt är det en human och varm berättelse om kärlek och lojalitet mellan far och son. Frågan man ställer sig är hur långt man ska gå för att hjälpa någon? Pappan gör precis allt för att finnas till hands, han gör research om droger, skickar sonen på rehab, men räcker det till? Är föräldrarna skyldiga, är det narkotikamissbrukaren eller vem?
Filmen grundar sig på David Sheffs självbiografiska böcker om sonens helvete, vilket delvis förklarar mammans ringa andel i handlingen, vilket delvis förbryllar. 
Steve Carell som lyst i en mängd seriösa flimer, nu senast i Vice gör igen ett ytterst fint rollporträtt. Men det är unga Timothée Chalamet, som fick mycket beröm och en Oscarnominering redan för rollen i filmen Call Me By Your Name som är fixstjärnan som med små medel och dramatik då det krävs är behållningen i Beautiful Boy.


Mellan hopp och förtvivlan. Steve Carell t.h. och Timothée Chalamet i filmen Beautiful Boy.